Hoe werkt vetbranding?

04-01-2016

Vetverbranding spreekt bij veel mensen tot de verbeelding. Vooral na de decembermaand. Vet is de energiebron waar we het meest van hebben en levert het meeste energie op. In deze tijd eten we meer dan het lichaam nodig heeft. Overtollige energie wordt als vet opgeslagen. Vroeger waardevol om een strenge winter door te komen, tegenwoordig wordt het vooral gestapeld. Om vetverbranding extra in te zetten, moet je dus meer bewegen. 

In normale dagelijkse activiteiten levert vet ongeveer 90 procent van de benodigde energie. De rest komt uit koolhydraten. Bij inspanning stijgt je energiebehoefte. Je gebruikt dan in verhouding meer koolhydraten, maar de vetverbranding stijgt nog wel. Bij een bepaalde zwaarte van je inspanning kan de vetverbranding de energiebehoefte niet meer bijhouden. Daarna verbrandt het lichaam alleen nog maar koolhydraten.

Er wordt vaak gedacht dat een training op lage intensiteit de beste manier is om vet te verliezen. Maar wanneer je regelmatig zeer intensief traint, wordt meer vet verbrand vergeleken met minder zwaar trainen. Het omslagpunt tussen vet- en koolhydraatverbranding verschilt veel tussen mensen. 

Krachttraining verbrandt niet direct vetten. Maar ook hiervoor geldt dat het de vetverbranding na de training stimuleert. Dit effect kan wel 2 dagen aanhouden. Op langere termijn neemt ook de hoeveelheid spiermassa toe. Spieren verbranden meer calorieën, dus de ruststofwisseling neemt toe.

Vanuit niets naar intensief inspannen is niet verstandig. Bouw goed op en leer je persoonlijke variabelen kennen. Wij kunnen een trainingsschema op maat voor je maken passend bij je doelen en je mogelijkheden.

Terug