Vraag het de fysio: de peesontsteking

26-11-2018

Ik heb al een tijdje last van mijn knie onder mijn knieschijf. Kracht zetten is lastig, ik ben gestopt met hardlopen, maar traplopen wordt nu ook moeilijker. De huisarts zei dat ik een peesontsteking heb, hij spreekt over een ‘Jumpers Knee’. Wat is een peesontsteking? En wat kan ik er aan doen?

 

Een peesontsteking is vaak pijnlijk en een erg hardnekkige blessure. Vaak helpt rust niet echt, soms wordt er in de pees geïnjecteerd, maar dat heeft nogal wat consequenties die vaak ernstiger zijn dan de klacht zelf. Onze fysiotherapeut geeft antwoord.

 

De pees

Een pees verbindt een spier met een bot. De pees is supersterk en heel goed georganiseerd weefsel, gemaakt om de krachten van de spier perfect over te brengen op het bot. Zo kunnen we bewegen.

 

De oorzaak

U kunt de pees overbelasten bijvoorbeeld door hoge piekbelastingen of veel herhaling van dezelfde beweging. Het exacte ontstaan wordt nog steeds onderzocht, maar we zien bij peesontstekingen microscopisch kleine scheurtjes in de spier ontstaan. Pezen zijn van nature zeer slecht doorbloed en dat heeft tot gevolg dat de kleine scheurtjes door het lichaam herstellen met een soort littekenweefsel. Dit littekenweefsel is veel minder sterk en slecht georganiseerd. Omdat we toch door blijven bewegen ontstaan steeds nieuwe scheurtjes in dit zwakkere weefsel en zou worden klachten langzamerhand erger. Vaak wordt pijn gevoeld op de plek waar de pees aan het bot vastzit.

 

Tegenwoordig spreken we niet meer van een peesonsteking, het is eigenlijk geen ontsteking. We noemen het officieel een tendinopathie. Meer een irritatie rondom de aanhechting van de pees op het bot.

 

Waar komt het voor?

Peesklachten komen het meest voor in de pols, hiel, schouder, heup, knie en achillespees. Bekende (en beruchte) voorbeelden zijn de tenniselleboog en de ‘Jumpers Knee’

 

Hoe herken ik het?

De belangrijkste symptomen zijn pijn en irritatie. Soms is de plek waar de pees zit rood en gezwollen, soms voelt het stijf. In het begin doet de pijn zich alleen voor na inspanning, later ook tijdens de inspanning en in de ergste fase voel je de pijn altijd.

 

Wat kan ik zelf doen om klachten te verminderen?

Het allerbelangrijkste niet onderschatten. Gewoon maar doorgaan leidt vaak langzamerhand tot steeds meer klachten. Ga niet rusten. Dat werkt averechts omdat de pees al zo slecht doorbloed is. Het is belangrijk in beweging te blijven bij een tendinopathie, maar doe dat wel op een lager pitje. Als je het gevoel dat je verkeerd gaat lopen (bijvoorbeeld hinken of mank lopen) gebruik dan tijdelijk  pijnstillers, bij voorkeur paracetamol. Door hinken of mank lopen belast je verkeerd en hou je de klacht als het ware in stand. Normaal belasten en bewegen is gunstig voor het herstel van de blessure. Overleg in geval van twijfel even met je arts of fysiotherapeut.

 

Is fysiotherapie zinvol?

Bij een tendinopathie moet u dus alert zijn, nooit onderschatten. De eigen inzet is: wel belasten, maar niet overbelasten. Die balans kan lastig zijn. Als u moeite heeft om de juiste balans te vinden, twijfelt of ondersteuning zoekt dan kunt u maar beter direct de hulp van de fysiotherapeut inschakelen.

 

Als u lang heeft gewacht en klachten niet veranderen of erger worden dan is de fysiotherapeut wetenschappelijk gezien de beste keuze.

 

Met een gefaseerde opbouw wordt het peesweefsel opnieuw gestimuleerd. De fysiotherapeut past ook technieken toe waardoor de pees minder pijnlijker en wat ‘rustiger’ wordt waardoor het herstel sneller en beter verloopt. De fysiotherapeut doet ook uitgebreid lichamelijk onderzoek doen om te zien waar de klacht precies vandaan komt. Zo wordt de oorzaak aangepakt.

 

Injecties raden wij af aangezien het peesweefsel daar enorm onder te lijden heeft. Helaas ziet de fysiotherapeut een tendinopathie vaak als het schadeproces al ver is. Reken erop dat het herstel vaak lang duurt.