Vitamine D... Heb ik dat nodig?

23-02-2015

De Gezondheidsraad adviseert miljoenen Nederlanders extra vitamine D, omdat het van belang is voor het behoud van sterke botten en een goede spierfunctie. Een tekort aan vitamine D kan onder andere leiden tot spierzwakte, osteoporose en afname van mobiliteit. Heb jij ook extra vitamine D nodig?

 

Je hebt dagelijks extra vitamine D nodig als je vrouw en 50 jaar of ouder bent of man en 70 jaar bent of wanneer je in een verzorging- of verpleegtehuis woont. De Gezondheidsraad adviseert ook iedereen die een donkere huid heeft, vaak bedekkende kleding draagt of zwanger is dagelijks extra vitamine D te nemen. Dat een tekort aan vitamine D naast spierzwakte en afname van mobiliteit ook in verband wordt gebracht met andere ziektebeelden, zoals diabetes en darmkanker, weten nog maar weinig mensen.

 

Voeding te weinig vitamine D. Zonlicht moet!

Vitamine D zit maar heel beperkt in voeding. Je hebt dagelijks zonlicht nodig om voldoende vitamine D aan te kunnen maken in de huid. Voor voldoende vitamine D is het belangrijk om elke dag tussen 11.00 uur en 15.00 uur, een kwartier tot een half uur met tenminste hoofd en handen onbedekt, buiten te komen. Echter in Nederland heeft dit alleen nut in de lente- en zomermaanden, want in de herfst en winter is de zonkracht onvoldoende om vitamine D aan te kunnen maken in het lichaam.

 

Suppletie

Gevarieerde en gezonde voeding kan een tekort aan zonlicht niet compenseren. Extra vitamine D kun je krijgen door een gezond voedingspatroon aan te vullen met vitamine D-supplementen. Een oudere huid of donkere huid maakt minder vitamine D aan uit zonlicht. Om die reden is het advies voor alle vrouwen van 50 jaar en ouder en mannen van 70 jaar om dagelijks, het hele jaar door, extra vitamine D te nemen, ongeacht de kracht van het zonlicht.

 

Beweegprogramma maakt sterk

Om goede botten en spieren te behouden is naast voeding en voldoende zonlicht een beweegprogramma op maat gemaakt essentieel. Dit beweegprogramma moet onder deskundige leiding staan zodat u wel sterk blijft, maar geen blessures oploopt. Meer weten? Bel eens vrijblijvend voor de mogelijkheden.

Terug