3 vragen over spierpijn

25-03-2015

1. Wanneer krijg je spierpijn?
Na ongewone of zware inspanningen heb je grote kans op spierpijn. Dat kan onmiddellijk gebeuren – tijdens of meteen na de inspanning – maar de spierpijn kan ook pas na één à twee dagen komen of erger worden. Bij een aantal ziekten, zoals griep, hoort spierpijn als symptoom.

2. Wat gebeurt er met de spier?
In bijna alle gevallen van spierpijn is de spier een beetje beschadigd geraakt en ontstaan er tegelijkertijd ontstekingsreacties. Het is nog onbekend of deze ontstekingsreacties het gevolg zijn van de beschadigingen. De spier is vaak wat gezwollen (er wordt meer water vastgehouden) en kan 5 tot 10 procent dikker worden. Het gevolg: de spier kan minder kracht leveren, soms slechts de helft van wat normaal is. Ga nu niet forceren.

3. Wat helpt tegen spierpijn?
Het beste is voorkomen door geleidelijk op te bouwen, vooral als je na een tijdje weer begint met sporten en bewegen. Als de spierpijn er eenmaal is, kun je weinig doen om er sneller vanaf te zijn. Uit onderzoek blijkt dat ontstekingsremmers niet werken bij deze klacht. De pijn kan wel minder worden door de spieren goed warm te houden. Ook professionele massage verlicht mogelijk de pijn. Deze maatregelen voelen in ieder geval aangenaam aan, maar of ze ook echt wetenschappelijk helpen om spierpijn te verkorten is niet bekend.

Voor verantwoorde opbouw van bewegen of als je twijfelt of je de pijn die je voelt wel spierpijn is neem dan contact met ons op. Wij zijn de specialist in bewegen.

Terug